Light imprints
About Me
My name is Gabriele Chiesa. I'm not a photographer. I do not deal with little evanescent figures. I deal in physical, tangible photographs made it with my own hands. When I choose to do so, I make art pieces, not trivial flat pictures. I was born in 1950. Graduated with a thesis on "Use and social mission of the family album". I took part, since 1981, in several collective photographic exhibitions throughout Italy, up to the personal exhibition "Photography is", 2020, National Museum of Photography in Brescia. I am practicing different kinds of alternative and experimental photography as well as “fotografía minutera”. As a visual artist I'm interested in the conceptual photography. Some of my works are housed at CSAC - Study Center and Communication Archive of the University of Parma and at CRAF - Research and Archiving Center of Photography in Spilimbergo. I am author of contributions to ICPAL - Central Institute for the Restoration and Conservation of Archive and Library Heritage - relating to ancient photographic processes and the enhancement of old, vintage, and historical photographs. I published, “Dagherrotipia, Ambrotipia, Ferrotipia Positivi unici e processi antichi nel ritratto fotografico”, “Come vedo l’immagine” and “Daguerreotype hallmarks - Dagherrotipi firmati” (bilingual book). Part of the specimens of my collection of historical photographic originals can be seen in the cards published here: https://www.gri.it/galleria-immagini.html I am founder of “Gruppo Ricerca Immagine”. Cultural curator of Negri Foundation. Teacher in ImageAcademy and PhD Seminars / Courses of photography teacher at the University of Brescia. Honorary lifetime member of the National Museum of Photography in Brescia and of the FOTONOMIA, Florence. Collaborator of Semplicemente Fotografare and editor of BIESSE magazine. Founding member of Experimental and Alternative Photography Project, Verona. Founder and Animator of PHOTOTRACE.
Chi sono
Mi chiamo Gabriele Chiesa. Non sono un fotografo. Non mi occupo di “figure”. Mi occupo di fotografie fisiche tangibili fabbricate con le mie mani. Quando decido di farlo, creo opere, non banali figure piatte su display. Sono nato nel 1950. Laureato con una tesi su “Uso e funzione sociale dell’album di famiglia”. Ho partecipato, a partire dal 1981, a diverse mostre fotografiche collettive in tutta Italia, fino a giungere alla esposizione personale “Fotografia è”, 2020, Museo nazionale della fotografia di Brescia. Pratico diversi generi di fotografia sperimentale alternativa, e “fotografía minutera”. Come artista visuale sono interessato alla fotografia concettuale. Mie opere sono conservate presso CSAC - Centro Studi e Archivio della Comunicazione dell'Università di Parma e CRAF - Centro Ricerca e Archiviazione della Fotografia di Spilimbergo. Sono autore di contributi ICPAL - Istituto Centrale per il Restauro e la Conservazione del Patrimonio Archivistico e Librario - relativi alle antiche tecniche fotografiche ed alla valorizzazione delle immagini d’epoca. Ho pubblicato, “Dagherrotipia, Ambrotipia, Ferrotipia Positivi unici e processi antichi nel ritratto fotografico”, “Come vedo l’immagine” e “Dagherrotipi firmati”. Parte degli esemplari della mia collezione di originali fotografici storici è visibile nelle schede pubblicate qui: https://www.gri.it/galleria-immagini.html Sono fondatore di Gruppo Ricerca Immagine. Curatore culturale Fondazione Negri. Docente ImageAcademy e PhD Seminars/Courses di fotografia dell’Università degli Studi di Brescia. Socio onorario a vita del Museo Nazionale della Fotografia di Brescia e dell’associazione Fotonomia, Firenze. Collaboratore di Semplicemente Fotografare e della rivista di storia ed immagine bresciana BIESSE. Membro fondatore di Experimental and Alternative Photography Project, Verona. Fondatore ed Animatore di Phototrace.